مطالعات مختلفی مبنی بر تاثیر فیبر رژیمی بر روی متابولیسم وجود دارد. بررسی های اپیدمیولوژیک همواره رابطه معکوس بین فیبر غذایی و دیابت نوع 2 یا مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را گزارش می کنند. همچنین اثرات مختلف فیبرها را بر روی متابولیسم گلوکز و پروفایل لیپیدی نشان داده تاثیر مثبت آنها را بر روی کنترل دیابت و وزن بدن تایید می نمایند.

 فیبر دریایی کیتوزان چیست ؟

کیتوزان یک پلی ساکارید خطی کاتیونیک است که از واحد های د گلوکوزآمین با پیوند های 4-1 بتا تشکیل شده و از داستیلاسیون کیتین موجود در پوسته سخت پوستانی چون خرچنگ و میگو تحت شرایط قلیایی بدست می آید. کیتوزان از طریق ایجاد نمک با اسید های مختلف بر روی گروه آمینی واحد های گلوکزآمین در آب حل می شود.

اثر فیبر دریایی کیتوزان در لاغری

نتایج حاصل از مطالعات نشان می دهند که کیتوزان در کاهش سطوح پلاسمایی و کبدی تری گلیسرید و کلسترول توتال نقش دارد و کلسترول توتال و پروفایل چربی را بهبود بخشیده و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد همچنین  دارای اثرات ضد میکروبی، ضد توموری و افزایش ایمنی می باشد.

زمانی که چربی و کیتوزان همزمان مصرف می شوند، کیتوزان با ویسکوزیته بالایی که دارد قطرات چربی را در معده به دام می اندازد و اطراف آن را فرا می گیرد. هنگامی که این ترکیب وارد روده کوچک می شود کیتوزان به همراه چربی به دام افتاده در pH خنثی برای جلوگیری از هضم چربی ها رسوب و از جذب آن ها جلوگیری می کند.

در مطالعه ای که سال 2008 توسط  Cornelli و همکارانش انجام شد، دریافت روزانه 2000 میلی گرم کیتوزان به مدت 4 ماه همراه با رژیم غذایی و ورزش، به کاهش وزن 3.9 کیلوگرمی منجر شد. بنابراین کیتوزان در کاهش وزن افراد دارای اضافه وزن و چاق موثر می باشد.

References :

1.Babio N, Balanza R, Basulto J, Bulló M, Salas-Salvadó J. Dietary fibre: influence on body weight, glycemic control and plasma cholesterol profile. Nutricion Hospitalaria. 2010;25(3).

2.Schiller RN, Barrager E, Schauss AG, Nichols EJ. A randomized, double-blind, placebo-controlled study examining the effects of a rapidly soluble chitosan dietary supplement on weight loss and body composition in overweight and mildly obese individuals. J Am Nutraceut Assoc. 2001;4:42-9.

3.Xia W, Liu P, Zhang J, Chen J. Biological activities of chitosan and chitooligosaccharides. Food Hydrocolloids. 2011 Mar 1;25(2):170-9.

4.Pokhis K, Bitterlich N, Cornelli U, Cassano G. Efficacy of polyglucosamine for weight loss—confirmed in a randomized double-blind, placebo-controlled clinical investigation. BMC obesity. 2015 Dec;2(1):25.

5.Cornelli U, Belcaro G, Cesarone MR, Cornelli M. Use of polyglucosamine and physical activity to reduce body weight and dyslipidemia in moderately overweight subjects. Minerva Cardioangiol. 2008 Oct;56(5 Suppl):71-8.


نویسنده : لیلا کبودانیان / کارشناس تغذیه

 


معامله ای مطمئن با اعضای ویژه و دارای نشان! اطلاعات بیشتر

زمینه فعالیت شرکت پخش مکمل کارن

اطلاعات تماس شرکت پخش مکمل کارن

آدرس : دفتر مرکزی: ایران-تهران-تهران-منطقه 3-جردن - خیابان ناهید غربی - پلاک 3 - طبقه دوم
کارخانه: ایران-یزد-یزد-شهر صنعتی - بلوار اقاقیا - فاز دوم - برج آبی رنگ

تلفن : 021-26204283~7, 035-37272954, 021-22036396

فکس : 021-22036394~5

وب سایت : www.karenpharma.com


جستجو

 

مقالات