همه چیز در مورد مکمل گلوکزآمین.jpgهمه چیز در مورد مکمل گلوکزآمین

گلوکز آمین نوعی قند آمین دار است که به طور طبیعی در مایع مفصلی، استخوان های نرم تنان و قارچ ها یافت می شود و معمولا به عنوان مکمل غذایی یا به صورت کرم های موضعی در درمان اختلالات مفاصل نظیر استئو آرتریت مورد استفاده قرار می گیرد.

گلوکز آمین به فرم های گلوکزآمین سولفات، گلوکزآمین هیدروکلراید و N استیل گلوکزآمین در مکمل های غذایی یافت می شود. در بسیاری از مطالعات اثرات گلوکزآمین سولفات مورد بررسی قرار گرفته شده است. همچنین در برخی مکمل های غذایی گلوکزآمین به همراه سایر ترکیبات نظیر کندرویتین سولفات، متیل سولفونیل متان (MSM) و اسید هیالورونیک موجود است. در مطلب زیر به معرفی برخی از نقش های این مکمل غذایی می پردازیم.

  • گلوکزآمین و کاهش التهاب

یکی از نقش های اصلی مکمل گلوکز آمین، درمان علائم مربوط به التهاب در بدن است. مکانیسم اصلی آن هنوز به درستی شناخته نشده است. مطالعه Kantor و همکارانش در سال 2014 روی 200 نفر زن و مرد 75-50 ساله نشان داد که استفاده از مکمل گلوکز آمین باعث کاهش 28 % میزان پارامترهای التهاب مانند CRP و PGE شده است. البته برخی از مطالعات نشان داده اند که اثرات ضد التهابی کندرویتین بیشتر از گلوکز آمین به تنهایی است.

  • گلوکز آمین و سلامت مفاصل

غضروف ها قابلیت انعطاف پذیری دارند با گذشت زمان میزان انعطاف پذیری آنها کمتر شده و به طور پیوسته تجزیه می شوند. برخی شواهد نشان داده اند که گلوکز آمین نقش موثری در غضروف سازی، انعطاف پذیری، افزایش قدرت و خاصیت ارتجاعی غضروف ها در مفاصل حرکتی دارد همچنین  یک ماده کلیدی در سنتز اجزای مهم در ساختار غضروف ها و بافت های پیوندی نظیر هیالورونیک اسید، گلیکوپروتئین ها، گلیکولیپیدها، گلیکوزآمینوگلیکان ها می باشد به این ترتیب گلوکزآمین در حفاظت از مفاصل و کاهش آسیب های وارده به آنها موثر است.

مطالعه ای که توسط Momomura و همکارانش در سال 2013 روی 41 دوچرخه سوار انجام شد، نشان داد که دریافت 3 گرم مکمل گلوکزآمین 26 % تخریب کلاژن را کاهش داده است و نقش موثری در محافظت از مفاصل این ورزشکاران داشته است. نتیجه مطالعه Yoshimura و همکارانش در سال 2009 روی تعدادی فوتبالیست نیز نشان داد که دریافت روزانه 3 گرم مکمل گلوکزآمین به مدت 3 ماه نسبت تجزیه کلاژن به سنتز آنرا به طور معناداری کاهش داد.

همچنین برخی از مطالعات نشان داده اند که مکمل گلوکز آمین با کاهش درد، کاهش سفتی و تورم مفاصل و بهبود عملکرد نقش موثری در درمان استئوآرتریت دارد. حتی اثرات درمانی آن تا 3 ماه پس از قطع مصرف مکمل نیز ادامه دارد.

  • گلوکز آمین و بیماری های التهاب روده

تعداد کمی از مطالعات نشان داده اند که مکمل گلوکزآمین با کاهش التهاب می تواند در درمان بیماری های التهاب روده (بیماری کرون و بیماری کولیت اولسراتیو) موثر باشد؛ البته اثبات قطعی این موضوع به مطالعات بشتری نیاز دارد.

  • گلوکزآمین و بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS)

برخی از مطالعات نشان داده اند که N استیل گلوکزآمین می تواند آسیب های ناشی از پاسخ های اتوایمیون را در بیماران مبتلا به MS مهار نماید و به کنترل این بیماری کمک کند. درواقع این ترکیب می تواند مانع از رشد سلول های ایمنی غیرعادی شده و شدت آسیب به غلاف میلین را کاهش دهد. 

عوارض جانبی مکمل گلوکزآمین

به طور کلی مکمل گلوکزآمین، مکمل ایمنی است ولی برخی عوارض جانبی آن که ممکن است به ندرت ایجاد شود عبارتند از : ناراحتی های گوارشی، یبوست، اسهال، سردرد، حساسیت های پوستی.

بهتر است افراد مبتلا به دیابت، نارسایی مزمن کلیه، دارای خونریزی فعال ماند زخم معده و یا مصرف کنندگان داروهای ضد انعقاد خون تحت نظر پزشک از این مکمل استفاده نمایند.

منبع :

https://www.medicalnewstoday.com/articles/265748.php

https://www.healthline.com/nutrition/glucosamine

نویسنده : مریم نوروزی/کارشناس تغذیه


معامله ای مطمئن با اعضای ویژه و دارای نشان! اطلاعات بیشتر

زمینه فعالیت شرکت پخش مکمل کارن

اطلاعات تماس شرکت پخش مکمل کارن

آدرس : دفتر مرکزی: ایران-تهران-تهران-منطقه 3-جردن - خیابان ناهید غربی - پلاک 3 - طبقه دوم
کارخانه: ایران-یزد-یزد-شهر صنعتی - بلوار اقاقیا - فاز دوم - برج آبی رنگ

تلفن : 021-26204283~7, 035-37272954, 021-22036396

فکس : 021-22036394~5

وب سایت : www.karenpharma.com


جستجو

 

مقالات